Jehněčí, moje nová mánie

2 Mar

Úplně jsem se teď zblbla do jehněčího. Neustále ochutnávám co se prodává, a tak jsem na velice proteinové dietě..  Takže s masem jím pokud možno jen zeleninu a často syrovou. A pak začlením den bez masa a čtu si recepty co budu zkoušet dál.

Teď máme konečně v nabídce jehněčí. Plemeno, které dobře znám, Romanov. Chuť tohoto jehněčího je malinko jiná, a i struktura masa více připomíná jemné hovězí než jehněčí.. zvláštní plemeno, zajímavé a moc chutné.

Udělali jsme i jehněčí bedýnku, a je to opravdu paráda.

Kýta je jasná, s tou se dá vyhrát neuvěřitelně. Já osobně miluji kombinaci jehněčího a ančoviček, takže naříznu v kýtě “kapsičky” tam nacpu ančovičku, kousek česneku a pár snítek rozmarýnu -posolím celou býtu – orestuji na horké pánvi s olivovým  olejem aby se masíčko pěkně uzavřelo a pak peču v předehřáté troubě několik hodin na co nejnižší teplotě – klidně i 90 stupňů, to pak ale chce začít s přípravou večeře po snídani..

Jako u všech pečínek, doporučuji položit maso na postýlku ze zeleniny, bylinek.. a kontrolovat podlévání – bílé víno je ideál.

S pomocí speciálního teploměru zjistíte vnitřní teplotu a dle ní přípravu – žádná velká věda, jednoduché, výborné..  50 stupňů rare, 60 je medium, 70 well done (prosím nedělejte to tomu nebohému zvířeti!!).

Kýta tedy jasná, rolované ramínko – příprava může být stejná – chuť podobná, ale více tuku v ramínku je poznat (pro mne k lepšímu). Ramínko je ovšem bez kosti.

Zábava začíná přípravou kotletek, na ně jsou tuny receptů, ale mne právě dnes naprosto fascinovaly lamb chumps.. Anglický terminus technicus pro řez, který by u hovězího byl rump.

Vše to začalo tím, že jsem se rozhodla otestovat rolovaný jehněčí bok (ten na fotce dole napravo). Mám sice jeden recept od Hopkinsona, který už dlouho chci zkusit, ale musí se dusit a to se mi moc nechtělo.. a tak jsem se rozhodla, že si rolovaný bok udělám jako pečínku. Dala jsem si tedy dohromady co bylo v lednici a co se mi líbilo a dala dohromady pěknou “postýlku” pro můj malinký balíček jehněčího bůčku. Naťový celer, mrkvička, krásný velký přeříznutý česnek vejpůl, a pak hodně čerstvého tymiánu a ještě více voňavé čestvé máty.

Bůček jsme orestovala na horké pánvi s olivovým olejem, poté udělala tři dírky na půlku stroužku česneku a jednu ančovičku, položila do voňavé postýlky, podlila dobrým Bourgogne Chardonnay (a na maso ještě nalila nějaký olej ze skleničky s ančovičkama) a dala do předehřáté trouby péct. Dala jsem ho na 130, ale byl by lepší dělat pomaleji.

Tady před a po:

Když šel bůček do trouby, koukala jsem se tak na tu použitou pánvičku v které jsem ho restovala a přemýšlela, co udělám .. že je škoda jí umýt, že má na sobě ty dobroty, tu chuť voňavého masíčka.. Vzpomněla jsem si, že mám v lednici jeden malý lamb chump a že bych ho mohla ochutnat. Pak mě ještě blesklo hlavou, že by bylo zajímavé zjistit, jak by steak chutnal na horké pánvi s čerstvou mátou, nějakým tymiánem a stroužkem česneku – tedy co jsem ještě stále měla po ruce.

Stačila chvilička, opravdu max 3 min na každé straně (pánvička byla obyčejná, abych tam mohla přihodit ty bylinky, na litinové by to šlo  ještě rychleji), a výsledek?? WOW WOW WOW.. jehněčí je vyvěšené 2 týdny, a je to na něm znát.. ta křehkost je neuvěřitelná.. Jehněčí ze Zélandu?? Nejlepší máme tady pod nosem!! Tohle je z Klatovska.

Dokonce jsem zvádla maso vyfotit (salát opět co dům dal – velké bílé fazole, radicchio, máta, olivový olej a citrónová šťáva, trochu pepře a malinko soli.. )

A zítra na oběd sandwich z plátků jedněčího rolovaného boku – ješte si ho orestuji… teplý sandwich.. achhh..

Dobrou noc.

Leave a Reply

